observatie cu privire la Legea 292/2018
#1
Marin Ciungu
In Legea 292/2018 este prevazut expres ca autorizatia de mediu sa respecte absolut exact prevederile acordului de mediu, altfel lucrarile executate in afara acordului de mediu trebuind a fi dezafectate si reluata procedura de acord de mediu pentru acestea si apoi, in final, sa se solicite din nou autorizatia de mediu (art. 22 alin. (2) Pentru proiectele prevăzute de prezenta lege este interzisă emiterea deciziei etapei de încadrare/acordului de mediu, respectiv a aprobării de dezvoltare pentru lucrări de investiţii iniţiate sau realizate).
Voi da un exemplu concret de proiect supus procedurilor de obtinere a acordului de mediu, avizului de gospodarirea apelor si apoi a autorizatiei de construire si autorizatiei de Ape si autorizatiei de mediu: Bazin piscicol cu exploatare de agregate minerale (sau Exploatare de agregate minerale cu redare teren in circuitul agricol). Dupa obtinerea autorizatiei de construire (impreuna cu toate celelalte avize solicitate prin Certificatul de Urbanism, altele decat acordul de mediu si avizul de gospodarirea apelor), inainte de a incepe efectiv lucrarile, se solicita autorizatie de gospodarirea apelo si autorizatie de mediu pentru exploatare agregate minerale (cod CAEN 0812 - exploatare nisipuri si pietrisuri si numai dupa obtinerea autorizatiei de mediu se pot incepe lucrarile de exploatare agregate minerale.
Presupunem ca lucrarile de realizare a proiectului propus se finalizeaza in termenul de valabilitate al autorizatiei de gospodarirea apelor si al autorizatiei de mediu (cu vize anuale obtinute). La masuratorile topo in sistem STEREO 70 cu cote absolute MN 75 se constata depasirea conturului initial (de asemenea determinat prin masuratori topo in sistem STEREO) cu o suprafata de teren (mai mare sau mai mica). Se inainteaza documentatie tehnica pentru obtinerea autorizatiei de gospodarirea apelor pentru proiectul finalizat, conform procedurii din Ordinul nr. 3147/2023 si cu forma finala (cu depasiri) a suprafetei initiale a proiectului. Conform Art. 4 - Lucrările prevăzute la art. 48 și 54 din Legea nr. 107/1996, cu modificările și completările ulterioare, edificate fără aviz de gospodărire a apelor se pot autoriza în condițiile art. IV din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 52/2023 pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul apelor, respectând prevederile prezentei proceduri.
Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 52/2023 pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul apelor:
ART. IV
(1) Autorizaţia de gospodărire a apelor se poate emite, pentru lucrările prevăzute la art. 48 şi 54 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare, edificate sau parţial edificate la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă şi care nu deţin aviz de gospodărire a apelor, numai în condiţiile efectuării unei expertize tehnice de gospodărire a apelor. Expertiza tehnică se elaborează de experţi tehnici atestaţi conform Ordinului ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei nr. 817/2021 pentru aprobarea Procedurii privind atestarea tehnico-profesională a verificatorilor de proiecte şi a experţilor tehnici, în domenii de construcţii/specialităţi de instalaţii/activităţi specifice în funcţie de specificul lucrărilor, şi stabileşte, după caz, măsuri de conformare.
(2) Lucrările care potrivit expertizei prevăzute la alin. (1) nu îndeplinesc condiţiile tehnice de funcţionare se desfiinţează de către sau pe cheltuiala utilizatorului, care are obligaţia obţinerii tuturor avizelor, autorizaţiilor şi acordurilor.
Normativul de conținut al expertizei tehnice de gospodărire a apelor este prevăzut în anexa nr. 1 la prezenta procedură. Apele Romane emit autorizatia de gospodarire a apelor si se depune Fisa de prezentare si declaratie pentru obtinerea autorizatiei de mediu (cod CAEN 0322 - piscicultura in ape dulci), in conditiile in care a fost obtinuta autorizatia de gospodarirea apelor (cu depasiri de perimetru fata de cel initial).
APM ANALIZEAZA DOCUMENTATIA DEPUSA, CONSTATA CA SUNT DEPASIRI FATA DE SITUATIA INITIALA SI BLOCHEAZA PROCEDURA PANA LA READUCEREA TERENULUI LA FORMA INITIALA - LUCRU FOARTE GREU REALIZABIL DACA SUPRAFATA DEPASITA ESTE MARE (REFACERE BAZIN PISCICOL LA STAREA INITIALA CU MATERIAL DE UMPLUTURA, DE UNDE SE ADUCE, CINE CONTROLEAZA NATURA ACESTUIA, etc..), conform Legii 292/2018.
Se ajunge la situatia in care o lucrare finalizata cu modificari fata de cele prevazute in acordul de mediu sa fie autorizata la Apele Romane si sa nu poata fi autorizata la APM, beneficiarul nu poate sa readuca terenul la situatia din aacordul de mediu si putand fi sancionat de organele de control (Garda de Mediu) de fiecare data cand au loc controale.
Nu este o situatie ipotetica, cunosc multe situatii cand asfel de lucrari nu sunt autorizate din punct de vedere al mediului, deci nu sunt impuse masuri specifice de monitorizare si respectare prevederi legale.
Va rog sa veniti cu observatii sau sfaturi pentru rezolvarea unor astfel de situatii (ele fiind de orice natura, eu referindu_ma la un caz concret).
Voi da un exemplu concret de proiect supus procedurilor de obtinere a acordului de mediu, avizului de gospodarirea apelor si apoi a autorizatiei de construire si autorizatiei de Ape si autorizatiei de mediu: Bazin piscicol cu exploatare de agregate minerale (sau Exploatare de agregate minerale cu redare teren in circuitul agricol). Dupa obtinerea autorizatiei de construire (impreuna cu toate celelalte avize solicitate prin Certificatul de Urbanism, altele decat acordul de mediu si avizul de gospodarirea apelor), inainte de a incepe efectiv lucrarile, se solicita autorizatie de gospodarirea apelo si autorizatie de mediu pentru exploatare agregate minerale (cod CAEN 0812 - exploatare nisipuri si pietrisuri si numai dupa obtinerea autorizatiei de mediu se pot incepe lucrarile de exploatare agregate minerale.
Presupunem ca lucrarile de realizare a proiectului propus se finalizeaza in termenul de valabilitate al autorizatiei de gospodarirea apelor si al autorizatiei de mediu (cu vize anuale obtinute). La masuratorile topo in sistem STEREO 70 cu cote absolute MN 75 se constata depasirea conturului initial (de asemenea determinat prin masuratori topo in sistem STEREO) cu o suprafata de teren (mai mare sau mai mica). Se inainteaza documentatie tehnica pentru obtinerea autorizatiei de gospodarirea apelor pentru proiectul finalizat, conform procedurii din Ordinul nr. 3147/2023 si cu forma finala (cu depasiri) a suprafetei initiale a proiectului. Conform Art. 4 - Lucrările prevăzute la art. 48 și 54 din Legea nr. 107/1996, cu modificările și completările ulterioare, edificate fără aviz de gospodărire a apelor se pot autoriza în condițiile art. IV din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 52/2023 pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul apelor, respectând prevederile prezentei proceduri.
Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 52/2023 pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul apelor:
ART. IV
(1) Autorizaţia de gospodărire a apelor se poate emite, pentru lucrările prevăzute la art. 48 şi 54 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare, edificate sau parţial edificate la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă şi care nu deţin aviz de gospodărire a apelor, numai în condiţiile efectuării unei expertize tehnice de gospodărire a apelor. Expertiza tehnică se elaborează de experţi tehnici atestaţi conform Ordinului ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei nr. 817/2021 pentru aprobarea Procedurii privind atestarea tehnico-profesională a verificatorilor de proiecte şi a experţilor tehnici, în domenii de construcţii/specialităţi de instalaţii/activităţi specifice în funcţie de specificul lucrărilor, şi stabileşte, după caz, măsuri de conformare.
(2) Lucrările care potrivit expertizei prevăzute la alin. (1) nu îndeplinesc condiţiile tehnice de funcţionare se desfiinţează de către sau pe cheltuiala utilizatorului, care are obligaţia obţinerii tuturor avizelor, autorizaţiilor şi acordurilor.
Normativul de conținut al expertizei tehnice de gospodărire a apelor este prevăzut în anexa nr. 1 la prezenta procedură. Apele Romane emit autorizatia de gospodarire a apelor si se depune Fisa de prezentare si declaratie pentru obtinerea autorizatiei de mediu (cod CAEN 0322 - piscicultura in ape dulci), in conditiile in care a fost obtinuta autorizatia de gospodarirea apelor (cu depasiri de perimetru fata de cel initial).
APM ANALIZEAZA DOCUMENTATIA DEPUSA, CONSTATA CA SUNT DEPASIRI FATA DE SITUATIA INITIALA SI BLOCHEAZA PROCEDURA PANA LA READUCEREA TERENULUI LA FORMA INITIALA - LUCRU FOARTE GREU REALIZABIL DACA SUPRAFATA DEPASITA ESTE MARE (REFACERE BAZIN PISCICOL LA STAREA INITIALA CU MATERIAL DE UMPLUTURA, DE UNDE SE ADUCE, CINE CONTROLEAZA NATURA ACESTUIA, etc..), conform Legii 292/2018.
Se ajunge la situatia in care o lucrare finalizata cu modificari fata de cele prevazute in acordul de mediu sa fie autorizata la Apele Romane si sa nu poata fi autorizata la APM, beneficiarul nu poate sa readuca terenul la situatia din aacordul de mediu si putand fi sancionat de organele de control (Garda de Mediu) de fiecare data cand au loc controale.
Nu este o situatie ipotetica, cunosc multe situatii cand asfel de lucrari nu sunt autorizate din punct de vedere al mediului, deci nu sunt impuse masuri specifice de monitorizare si respectare prevederi legale.
Va rog sa veniti cu observatii sau sfaturi pentru rezolvarea unor astfel de situatii (ele fiind de orice natura, eu referindu_ma la un caz concret).
#2
MIHUT Sergiu Ioan Nicolae
APM are temeiul legal de a nu emite Autorizatia in acest caz.
O solutie era sa se realizeze o notificare (si eventual o revizuire a Acordului de mediu) prin care sa se justifice modificarea (depasirea) perimetrului initial (fie din motive fortuite - ex. surparea malurilor) fie ca extindere a perimetrului de exploatare/dezvoltare cat mai prompt.
In astfel de cazuri trebuie procedat cu maxima precautie si anticipate (procedural) astfel de situatii pe linie de mediu, dar in egala masura si pe domeniul resurselor minerale (depasirea perimetrului poate atrage raspundere penala).
Ca rezolvare se poate merge pe o noua procedura de reglementare (Certificat de urbanism etc.) pe un proiect care sa reglementeze interventiile (ex. ca urmare a surparii malurilor).
Daca insa e vorba de o extindere semnificativa a perimetrului si care deja excede oarecum buna-credinta si buna intelegere, situatia e depasita. In unele judete se mai accepta CU pe intrare in legalitate...insa aici, in cazul de fata, exista multe rezerve.
Daca nu sunt posibile caile de mai sus, ramane valida pozitia APM de readucere a terenului la starea initiala (de fapt la starea conforma Acordului de mediu). Atentie, aici insa ar putea fi nevoie de o alta procedura pentru groapa de imprumut si atentie cu ce se face umplerea pt ca se poate compromite functionalitatea iazului piscicol (modificarea chimismului, pH, ca sa nu vorbim de potentialul de poluare daca se introduc volume din zone afectate etc.).
Apare si o distinctie intre demersurile camuflate de exploatare a resursei minerale, sub nivelul freatic ca 'iazuri piscicole" eliminandu-se obligatia de aducere la stare initiala, scoatere din fond agricol etc. Fata de acestea autoritatiile sunt foarte atente.
Deci mare atentie si consecventa.
Parerea mea....
O solutie era sa se realizeze o notificare (si eventual o revizuire a Acordului de mediu) prin care sa se justifice modificarea (depasirea) perimetrului initial (fie din motive fortuite - ex. surparea malurilor) fie ca extindere a perimetrului de exploatare/dezvoltare cat mai prompt.
In astfel de cazuri trebuie procedat cu maxima precautie si anticipate (procedural) astfel de situatii pe linie de mediu, dar in egala masura si pe domeniul resurselor minerale (depasirea perimetrului poate atrage raspundere penala).
Ca rezolvare se poate merge pe o noua procedura de reglementare (Certificat de urbanism etc.) pe un proiect care sa reglementeze interventiile (ex. ca urmare a surparii malurilor).
Daca insa e vorba de o extindere semnificativa a perimetrului si care deja excede oarecum buna-credinta si buna intelegere, situatia e depasita. In unele judete se mai accepta CU pe intrare in legalitate...insa aici, in cazul de fata, exista multe rezerve.
Daca nu sunt posibile caile de mai sus, ramane valida pozitia APM de readucere a terenului la starea initiala (de fapt la starea conforma Acordului de mediu). Atentie, aici insa ar putea fi nevoie de o alta procedura pentru groapa de imprumut si atentie cu ce se face umplerea pt ca se poate compromite functionalitatea iazului piscicol (modificarea chimismului, pH, ca sa nu vorbim de potentialul de poluare daca se introduc volume din zone afectate etc.).
Apare si o distinctie intre demersurile camuflate de exploatare a resursei minerale, sub nivelul freatic ca 'iazuri piscicole" eliminandu-se obligatia de aducere la stare initiala, scoatere din fond agricol etc. Fata de acestea autoritatiile sunt foarte atente.
Deci mare atentie si consecventa.
Parerea mea....
#3
BEU MIHAELA TEODORA
Subscriu la cele prezentate de domnul Mihut! Cu atat mai mult cu cat procedura pe legea 292/12018 prevede destul de clar situatiile lgate de modificare de proiect.