Supraspecializarea atestata vs. suficienta si formalism institutional
#1
MIHUT Sergiu Ioan Nicolae
Sunt implicat in acest domeniu de mai bine de 20 de ani, atestat de aproape 15 ani...
Pe parcursul activitatii am avut de multe ori impresia ca in raport cu proceduri parcurse se aplica duble standarde.
Au existat multiple solicitari de completare a documentatiilor, detalieri, prezentarea de elemente suplimentare, argumente suplimentare, justificari etc. Intotdeauna le-am interpretat ca o aplecare responsabila si tehnica, expresie a principiului precautionar inalt asumat... (altii platesc din greu pentru peer-review-uri astfel incat sa se profesionalizeze). Am fost intotdeauna recunoscator pentru exigenta indreptata spre documentatiile tehnice si am raspuns cat s-a putut mai exact cu putinta. (Trec peste faptul ca unele solicitari sunt de-a dreptul inepte si sfideaza analfabetismul functional, lasand in fapt sa transpara o coltoasa rea-vointa).
Spre exemplu, am ajuns (usor) la Memorii tehnice de 200+ pagini (Arial Narrow, 11, la un rand).
De ceva vreme am avut curiozitatea de a parcurge (comparativ) si alte documentatii intocmite chiar de secretare de primarii si fata de care nu am intalnit acelasi zel de exigenta institutionala aplicat.
Din (multele) discutii cu alti colegi din domeniu, mi-am dat seama ca in fapt exista o exigenta manifest indreptata, intr-o maniera selectiva.
Ma opresc deocamdata aici cu introducerea in subiect/tematica, revenind la posibilitatea de tratare/solutionare prin initierea unui demers din partea ASRM de a insista pe langa APM-uri de a pune la dispozitie intr-o maniera transparenta TOATE documentatiile de mediu din cadrul reglementarilor, alaturi de documentele de reglementare.
Si nu doar pentru a vedea pe unde suntem din punct de vedere tehnic fata de alti colegi (din domeniu sau nu), ci mai cu seama ca un astfel de instrument ofera posibilitatea evaluarii atat de mult clamatului si defilatului "impact cumulat" cu alte proiecte.
Ca sa nu mai amintim ca informatia de mediu ramane un drept puternic sustinut la nivel juridic (vezi https://mmediu.ro/categorie/accesul-la-informatia-de-mediu/242).
Si in incheiere, pentru a reveni la titlul discutiei initiate, ASRM sa caute o modalitate de lucru cu autoritatile de mediu prin care sa se asigure o congruenta profesionala. Ca persoane atestate ne specializam continuu, ni se impun standarde de profesionalizare extrem de inalte (CEEA CE ESTE FOARTE BINE SI LAUDABIL!!!!), insa de multe ori avem impresia ca interlocutorii nostrii, cu privirile goale, se ancoreaza in niste notiuni perimate, insistand la demonstrarea unor evidente, coborata la nivelul dialectic si al bagajului de cunostiinte al Epocii Bronzului (caruia ii este si asociata divinatia necunoscutului imbracata in mantia principiului precautionar).
Doamne'Fereste sa fie si vreun cuvant in limba engleza - se va cere cu promptitudine o traducere exacta si refacerea documentatiei exclusiv in limba romana. Aici exemplul din Ucraina ar fi extrem de util - toti functionarii publici au obligatia de a prezenta un atestat lingvistic de competenta in limba engleza.
Sumarizand:
1. Solicitati ACPM transparentizarea procedurilor de reglementare - siteuri functionale, populate cu documentele aferente fiecarei etape (nu mai sunt acceptabile nici un fel de alte scuze! - vezi legislatie, vezi procedura pe impact cumulat etc.);
2. Gasiti o cale de armonizare tehnica; aici ASRM abunda de oportunitati de cursuri etc.; ar fi o buna deschidere (inclusiv lucrativa) de a face accesibile cursurile pt. personalul ACPM la un discount (chiar si la gratuitati). E in folosul tuturor si mai cu seama in directia profesionalizarii dialogului.
Pe parcursul activitatii am avut de multe ori impresia ca in raport cu proceduri parcurse se aplica duble standarde.
Au existat multiple solicitari de completare a documentatiilor, detalieri, prezentarea de elemente suplimentare, argumente suplimentare, justificari etc. Intotdeauna le-am interpretat ca o aplecare responsabila si tehnica, expresie a principiului precautionar inalt asumat... (altii platesc din greu pentru peer-review-uri astfel incat sa se profesionalizeze). Am fost intotdeauna recunoscator pentru exigenta indreptata spre documentatiile tehnice si am raspuns cat s-a putut mai exact cu putinta. (Trec peste faptul ca unele solicitari sunt de-a dreptul inepte si sfideaza analfabetismul functional, lasand in fapt sa transpara o coltoasa rea-vointa).
Spre exemplu, am ajuns (usor) la Memorii tehnice de 200+ pagini (Arial Narrow, 11, la un rand).
De ceva vreme am avut curiozitatea de a parcurge (comparativ) si alte documentatii intocmite chiar de secretare de primarii si fata de care nu am intalnit acelasi zel de exigenta institutionala aplicat.
Din (multele) discutii cu alti colegi din domeniu, mi-am dat seama ca in fapt exista o exigenta manifest indreptata, intr-o maniera selectiva.
Ma opresc deocamdata aici cu introducerea in subiect/tematica, revenind la posibilitatea de tratare/solutionare prin initierea unui demers din partea ASRM de a insista pe langa APM-uri de a pune la dispozitie intr-o maniera transparenta TOATE documentatiile de mediu din cadrul reglementarilor, alaturi de documentele de reglementare.
Si nu doar pentru a vedea pe unde suntem din punct de vedere tehnic fata de alti colegi (din domeniu sau nu), ci mai cu seama ca un astfel de instrument ofera posibilitatea evaluarii atat de mult clamatului si defilatului "impact cumulat" cu alte proiecte.
Ca sa nu mai amintim ca informatia de mediu ramane un drept puternic sustinut la nivel juridic (vezi https://mmediu.ro/categorie/accesul-la-informatia-de-mediu/242).
Si in incheiere, pentru a reveni la titlul discutiei initiate, ASRM sa caute o modalitate de lucru cu autoritatile de mediu prin care sa se asigure o congruenta profesionala. Ca persoane atestate ne specializam continuu, ni se impun standarde de profesionalizare extrem de inalte (CEEA CE ESTE FOARTE BINE SI LAUDABIL!!!!), insa de multe ori avem impresia ca interlocutorii nostrii, cu privirile goale, se ancoreaza in niste notiuni perimate, insistand la demonstrarea unor evidente, coborata la nivelul dialectic si al bagajului de cunostiinte al Epocii Bronzului (caruia ii este si asociata divinatia necunoscutului imbracata in mantia principiului precautionar).
Doamne'Fereste sa fie si vreun cuvant in limba engleza - se va cere cu promptitudine o traducere exacta si refacerea documentatiei exclusiv in limba romana. Aici exemplul din Ucraina ar fi extrem de util - toti functionarii publici au obligatia de a prezenta un atestat lingvistic de competenta in limba engleza.
Sumarizand:
1. Solicitati ACPM transparentizarea procedurilor de reglementare - siteuri functionale, populate cu documentele aferente fiecarei etape (nu mai sunt acceptabile nici un fel de alte scuze! - vezi legislatie, vezi procedura pe impact cumulat etc.);
2. Gasiti o cale de armonizare tehnica; aici ASRM abunda de oportunitati de cursuri etc.; ar fi o buna deschidere (inclusiv lucrativa) de a face accesibile cursurile pt. personalul ACPM la un discount (chiar si la gratuitati). E in folosul tuturor si mai cu seama in directia profesionalizarii dialogului.